Hasznos információk
Dadogás PDF Nyomtatás E-mail
Dadogs2A beszélni tanuláshoz szükséges, hogy a gyermek környezetében eleget beszéljenek. Ugyanis ez szolgáltatja a példát a gyereknek a hangképzéshez.
Ha a felnőttek úgynevezett "bébinyelven" kezdenek el beszélni a gyermekkel, akkor megfosztják a mintától. Ha azonban a felnőttek úgy beszélnek vele, ahogy egyébként is szoktak, a gyermeknek lehetősége nyílik arra, hogy anyanyelvébe belehallgasson. Az első szavakat általában a második életév kezdetén mondják ki. A felnőttek feladata az, hogy különösen tisztán ejtsék a szavakat.
Átmenetileg majdnem minden gyermek dadogni kezd, ha közlési vágya nagyobb, mint kifejezőkészsége. Türelmesen, a dolgot észre sem véve segíthetjük át ezen. Ha egyértelműen beszédhibás a gyerek, selypít, akadozva beszél vagy dadog, nagyon fontos, hogy semmi esetre se kényszerítsük már iskolás kora előtt egyoldalú gyakorlásra. Ha túl korán tudatossá tesszük a beszédet, azzal megzavarjuk az utánzási folyamatot. Ezért ebben a korban a legjobb eszköz, ha jól és érthetően, elég lassan beszélünk a gyerek jelenlétében, és elég időt hagyunk számára egy esetleges válaszhoz. 
DadogsSzéles körben elterjedt tévhit, hogy a beszédhibákat csak beszédgyakorlatokkal lehet kiküszöbölni. A mozgás fejlődése megelőzi a beszédtanulást, és tapasztalható minden beszédzavar esetén, hogy kisebb-nagyobb zavarok jelentkeznek a mozgás fejlődésében is. Ha sikerül különböző játékokkal, labdázással, lábujjhegyen járással, egyensúlyozással, gyöngyfűzéssel és hasonlókkal a gyerek ügyességét fejleszteni, meglepődve tapasztalhatjuk, hogy a problémás hangokat is hirtelen helyesebben artikulálja.
Nem az a baj, hogy dadog a gyerek, hanem az a baj hogy, miért dadog. A legfontosabb feladat, a szorongás kialakulásának megakadályozása. Semmilyen visszajelzéssel ne figyelmeztessék gyermeküket beszédhibájára! Nem szabad megerősíteni a gyermekükben a beszédhibából származó kisebbségérzetet.

Forrás és további információk: http://ovoda.blogspot.com/2007/11/dadog-gyerek.html
Hasznos információk | Page 1

A beszélni tanuláshoz szükséges, hogy a gyermek környezetében eleget beszéljenek. Ugyanis ez szolgáltatja a példát a gyereknek a hangképzéshez.

Ha a felnőttek úgynevezett "bébinyelven" kezdenek el beszélni a gyermekkel, akkor megfosztják a mintától. Ha azonban a felnőttek úgy beszélnek vele, ahogy egyébként is szoktak, a gyermeknek lehetősége nyílik arra, hogy anyanyelvébe belehallgasson. Az első szavakat általában a második életév kezdetén mondják ki. A felnőttek feladata az, hogy különösen tisztán ejtsék a szavakat.

Átmenetileg majdnem minden gyermek dadogni kezd, ha közlési vágya nagyobb, mint kifejezőkészsége. Türelmesen, a dolgot észre sem véve segíthetjük át ezen. Ha egyértelműen beszédhibás a gyerek, selypít, akadozva beszél vagy dadog, nagyon fontos, hogy semmi esetre se kényszerítsük már iskolás kora előtt egyoldalú gyakorlásra. Ha túl korán tudatossá tesszük a beszédet, azzal megzavarjuk az utánzási folyamatot. Ezért ebben a korban a legjobb eszköz, ha jól és érthetően, elég lassan beszélünk a gyerek jelenlétében, és elég időt hagyunk számára egy esetleges válaszhoz.

Széles körben elterjedt tévhit, hogy a beszédhibákat csak beszédgyakorlatokkal lehet kiküszöbölni. A mozgás fejlődése megelőzi a beszédtanulást, és tapasztalható minden beszédzavar esetén, hogy kisebb-nagyobb zavarok jelentkeznek a mozgás fejlődésében is. Ha sikerül különböző játékokkal, labdázással, lábujjhegyen járással, egyensúlyozással, gyöngyfűzéssel és hasonlókkal a gyerek ügyességét fejleszteni, meglepődve tapasztalhatjuk, hogy a problémás hangokat is hirtelen helyesebben artikulálja.

Nem az a baj, hogy dadog a gyerek, hanem az a baj hogy, miért dadog. A legfontosabb feladat, a szorongás kialakulásának megakadályozása. Semmilyen visszajelzéssel ne figyelmeztessék gyermeküket beszédhibájára! Nem szabad megerősíteni a gyermekükben a beszédhibából származó kisebbségérzetet.

 

Forrás és további információk: http://ovoda.blogspot.com/2007/11/dadog-gyerek.html

 
A zenei nevelés PDF Nyomtatás E-mail
A_zenei_nevelsA legtöbb ember egyetért abban, hogy a zene fontos szerepet játszik az életünkben. A zene nemcsak az emberiség kultúrtörténetének fontos része, de a tanítás történetében is mindig jelentős szerepet játszott. Már az ókori nagy kultúrákban nélkülözhetetlen volt. Jelen volt a nevelésben, a vallási szertartásokon… A görögöknél a nevelés két fő ága a zene és a test művelése volt. A zene a szellemi kultúra egészét jelentette számukra (ebben benne foglaltatott az irodalom és a képzőművészet is.)
Óvodás korban a zenei nevelés a gyerekeket élményhez juttatja, formálja zenei ízlésüket, esztétikai fogékonyságukat. Fejleszti a gyerekek ritmusérzékét. A zenei élmény serkenti a gyerekek kíváncsiságát, miközben fejlődik zenei képzeletük, s esztétikusan formálódik mozgásuk. Megmutatkozik a zenei nevelés hatása testtartásukban, magatartásuk kedvező alakulásában, szocializálódásukban is.
zenei_nevels_3Ezek a nevelési elvek nemcsak a zene területén éreztetik pozitív hatásukat. Elősegítik a személyiség harmonikus fejlődését is, hiszen a mozgással sok feszültség, agresszió vezethető le. Fejlesztik a képzeletet, kreativitást. Segítik a gyerekeket a másokhoz való alkalmazkodásban. A ritmikus mozgás erősíti az izomzatot, elősegíti a mozgáskoordinációt. Fejleszti a szem-kéz –test koordinációt, a koncentráló képességet, automatikussá válik a figyelem, mely a tanulás bármely területén jótékony hatással bír.

Forrás és további információk: http://www.ruzstanciskola.hu/tanciskola/arspoetica/04-azeneineveles.htm
 
Nyári veszélyek PDF Nyomtatás E-mail
nyri_veszlyekTombol a nyár. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a nyári melegben nem csak mi, bizonyos gombák, baktériumok is jól érzik magukat. Ezért nem árt az óvatosság.
A gyermekek körében leggyakoribb bakteriális bőrfertőzés az ótvar, mely a gyengébb ellenálló képességű bőrön, sérülésen keresztül alakul ki. A vírusos fertőzések közül az úgynevezett uszodaszemölcs és a közönséges szemölcs fordul elő különösen sokszor. Mivel mindkettő fertőző, nem szabad elhanyagolni. Nem tanácsos azonban otthon található szerekkel próbálkozni. Ajánlatos bőrgyógyász szakorvost felkeresni. A gombák szaporodásának is egyik alapfeltétele a meleg, nedves környezet. Uszodában néha az is elég, ha mezítláb belépünk a zuhanyzóba. Van egy másik fertőzés, amely nyáron fordul elő leggyakrabban, ez a napgomba. Elszórtan, kerek, világos foltokban jelentkezik a bőrön. Halványabb, mint a test többi területe, mert a fertőzött rész nem tud lebarnulni.
A lágyékhajlatban előforduló gombásodás is gyakrabban jelenik meg nyáron. A húgycső és hüvely fertőzése azonban nem az évszakok változásának következménye.
A herpeszvírus aktivizálódását is elősegítheti az erős napsugárzás. nyri_veszlyek2Hasonló a helyzet a napfényallergiával, amely nem veszélyes, de igen kellemetlen tud lenni. Erős viszketéssel és vörös hólyagok kialakulásával jár, főleg az első napozást követően.
A kislányok különösen érzékenyek
Ha a nyári fertőzésekről beszélünk, a kislányokról külön is szót kell ejteni. Ők fokozottan veszélyeztetettek, mivel náluk a petefészek nőihormon-termelése még minimális, így az ösztrogén jótékony védőhatása nem tud érvényesülni. Gyermekkorban inkább a baktériumok megtelepedésének kedvez a hormonhiányos állapot, a gombás fertőzések ebben a korban ritkábbak. Soha ne játsszon a gyerek fürdőnadrág nélkül! Ne üljön meztelenül a homokba, székre, hintára! Vizes alsóneműjét azonnal cseréljük szárazra! Ha mégis észrevennénk gyermekeinknél váladékozást, ne szégyelljük elvinni őket gyermeknőgyógyászhoz, ugyanis ha nem kezelik, krónikussá válhat a fertőzés. Ez vizelési panaszokat, a hüvelyfal összetapadását okozhatja, sőt a felnőttkori meddőség előzménye is lehet.

Forrás: http://www.med-courier.com/index.phtml?pid=230000&id=408
 
Miért kellenek a játszóterek? PDF Nyomtatás E-mail

Mirt_kellenek_a_jtszterek2

A kertben felállítót egy csúszda és hinta, nem helyettesítheti a játszótéri élményeket a gyerek életében. Ugyanis a gyerekeknek szükségük van a hasonló korúak társaságára.
Minél hamarabb kialakulnak az első társas kapcsolatok, annál jobb. Már az egészen kicsi gyerekekkel is érdemes játszótérre menni, akik még járni sem tudnak, hogy minél hamarabb megtapasztalhassák a közösség élményét, és természetesen azt is, hogy a világ nem csak kizárólag körülöttük forog. Persze ez csak akkor javallott ha megfelelő biztonságúak a játékszerek.
Mirt_kellenek_a_jtszterekA játszótér egy olyan közösségi hely ahol a szociális élmények tömkelegét szerezhetik be a kicsik.
A játszótér arra is nagyon megfelelő, hogy maguk a szülők is hasznos társaságot találhatnak maguknak. A szülők a játszótéren nagy valószínűséggel találnak megfelelő partnert aktuális problémáik megvitatásához.
A játszótéri gyerekkonfliktusok előre vetítik azokat a konfliktusokat, amelyekkel majd az óvodában kell élesben megküzdeniük a kicsiknek. Előjön a hiszti, a verekedés és a "játékrablás", hogy csak néhány példát említsünk. Az itt szerezett nagy segítséget jelenthetnek a szülőnek ahhoz, hogyan készítse föl az óvodára.
A jó játszótér egyik legfontosabb kritériuma ebből kiindulva az, hogy a gyerek minden életszakaszában talál izgalmakat magának. A másik nagy-nagy kritérium, hogy a játszótér legyen biztonságos és tiszta.
Milyen a kép a mászóka tetejéről?
Mirt_kellenek_a_jtszterek3A mászóka, a hinta, a homokozó olyan játszótéri eszköz, amely fontos kelléke a gyerekek egészséges fejlődéséhez. A játszótér nem csupán a már említett társas kapcsolatok, de a mozgásfejlődés, az egyensúlyérzék és az ügyesség alakulásában is rendkívül fontos.


Forrás és további információ: http://www.babaszoba.hu/articles/Utott_a_jatszoterek_oraja?aid=20081120185155

 
Játékos hozzászoktatás PDF Nyomtatás E-mail
szjpolsHogy hogy kezdjük el gyermekünket hozzászoktatni? Először is minden féle képen csak vízzel adjunk a gyereknek fogkefét. Hogy mikor? Mivel a közhiedelemmel ellentétben a tejfogakra is nagy vigyázni kell így már akkor megtehetjük ezt amikor befejeződik a tejfogzás. Ez körülbelül kétéves korra tehető, ekkor már 20 fogat számolhatunk meg.
5220-jatekosan-a-fogapolasrolMinél előbb venni kell egy kisfejű fogkefét. Mint fentebb említve lett, az elején ne tegyünk rá fogkrémet csak vizezze be, és tanítsa meg bánni vele. A fogkefét a fog tengelyével párhuzamosan kell mozgatni. A rágófelületről körkörös mozgással kell eltávolítani a lepedéket.
Hamar megbarátkozik a gyereke a fogrémmel is csak ne felnőtteknek szánt fogrémet adjuk neki, hanem az édeskés gyermekeknek valót.



Forrás: Petőfi Népe napilap
 
<< Első < Előző 1 > >>

1. oldal / 2